PROGRAMOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO DZIECI Z USZKODZENIAMI NARZĄDU SŁUCHU
1. Rozwój funkcji słuchowych.
2. Niedosłuch – aspekt medyczny, logopedyczny i pedagogiczny.
3. Typologie uszkodzeń narządu słuchu.
4. Wywiad surdologopedyczny.
5. Diagnoza surdologopedyczna.
6. Wychowanie słuchowe czy wychowanie słuchowo-językowe?
7. Metody i strategie wychowania językowego.
8. Naturalne języki migowe a polski język migowy. Sztuczne i mieszane języki migowe.
9. Metoda werbo-tonalna – założenia teoretyczne.
10. Programowanie poszczególnych etapów rozwoju mowy z wykorzystaniem elementów metody werbo-tonalnej.
11. Karta Oceny Zachowań Komunikacyjnych (KOZK) i Karta Samooceny Umiejętności
Komunikacyjnych (KSUK).
12. Przestawienie wybranych pomocy logopedycznych i materiałów dydaktycznych.
13. Dyskusja.
Na szkolenie przewidzianych jest 8h dydaktycznych.
Prowadząca: Agnieszka Dziedzic
Prowadząca: mgr Agnieszka Dziedzic – pedagog specjalny, logopeda-audiolog. Ukończyła studia doktoranckie z zakresu pedagogiki specjalnej na seminarium naukowym: Lingwistyka edukacyjna. Zajmuje się programowaniem rozwoju językowego u dzieci z zaburzeniami mowy i komunikacji. Członek Polskiego Stowarzyszenia Metody Fonogestów oraz Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących KUL. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki wczesnej diagnozy i terapii dzieci z uszkodzeniami narządu słuchu oraz edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Autorka kilku artykułów naukowych dotyczących wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z wadą słuchu.
Uczestniczyła w 6-miesięcznym stażu naukowo-dydaktycznym w Poliklinice SUVAG w Zagrzebiu, podczas którego zdobyła wiedzę i praktyczne umiejętności pracy z osobami z zaburzeniami mowy i komunikacji z wykorzystaniem metody werbo-tonalnej. Od kilku lat związana z międzynarodowym ruchem “Wiara i Światło”.
W wolnych chwilach podróżuje po krajach bałkańskich i uczy się języka chorwackiego.